وبلاگ

لطفاً فلش مموری نباشید

در این مقاله یک شیوه بسیار ساده از مطالعه را خدمت شما عرض می‌کنم که هر کسی با هر نوع روش مطالعه‌ای می‌تواند آن را برای اکثر کتاب‌هایی که برای یادگیری شخصی مطالعه می‌کند، استفاده کند که در این مقاله آن روش را با نام “مطالعه با احساس” معرفی کردم که امیدوارم بتوانید با این روش از مطالعه کردن بیشترین استفاده و لذت را ببرید.

 

یکی از بدترین شیوه‌های مطالعه

یکی از بدترین شیوه‌های مطالعه این است که کتاب را نه برای دریافت ایده و آموزش بلکه برای مطالعه کردن صرف، از ابتدا تا انتهای آن را مطالعه کنیم.

یعنی خیلی از اوقات افراد خودشان را ملزم کرده‌اند که یک کتاب را به هر قیمتی که شده از ابتدا تا انتهای آن را مطالعه و تمام کنند و تا زمانی هم که به این کار موفق نشده باشند، حالشان گرفته است و احساس می‌کنند که فرد ضعیفی هستند.

چنین تفکری باعث می‌شود که شخص فکر کند فقط زمانی می‌تواند از این کتاب مطلبی را یاد بگیرد که تا انتهای آن را مطالعه کرده باشد.

البته که باید با شیوه‌های درست مطالعه آشنا بود و اصلاً کار مجموعه ما هم آموزش این روش‌ها است اما می‌خواهم در این مقاله به شما بگویم که به خاطر یک حس غلط که “باید کل کتاب را مطالعه کنیم و از آن نه هیچ ایده‌ای دریافت کنیم و نه هیچ استفاده عملی” کار درستی نیست.

شما باید این مهارت را در خودتان پرورش دهید که از هر چیزی هم که شده حداقل 1 نکته آموزشی و یا 1 ایده مناسب دریافت کنید و آن را بکار بگیرید.

من با قاطعیت می‌گم که از هر کتابی می‌توان حداقل 1 نکته آموزشی و یا 1 ایده خوب دریافت کرد حتی اگر آن کتاب بسیار بد باشد باز هم می‌توان از همان بدی‌هایش نکاتی را یاد بگیریم که خودمان تکرار نکنیم.

 

مطالعه با احساس

سعی کنید برای مطالعه کتاب‌های غیر درسی (غیر تخصصی) از احساس خودتان کمک بگیرید، یعنی تمام تلاشتان این نباشد که فقط یک کتاب را از ابتدا تا انتها مطالعه کرده باشید و بعد از آن هم هیچ اثری از مطالب مفید کتاب در زندگی‌تان وجود نداشته باشد.

زمانی می‌توان گفت که شما یک مطالعه کننده نسبتاً حرفه‌ای هستید که از هر کتابی که مطالعه می‌کنید حداقل 1 ایده جدید برای خودتان دریافت کرده باشید.

خیلی از اوقات دریافت و اجرای فقط 1 ایده می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد و این شاید جز با مطالعه با احساس پیش نیاید.

برخی از اوقات برای خود بنده پیش آمده که یک کتاب را مطالعه کردم و تمام کتاب فقط یک جمله و یا یک ایده خاص بوده که نویسنده فقط حول همان موضوع مطالب را بیان کرده و شاید در یک نگاه ساده‌لوحانه بشه گفت این کتاب چیز خاصی نداشت و تمام آن را می‌توان در یک جمله کوتاه خلاصه کرد اما اگر یک نگاه دقیق داشته باشید، می‌بینید که شما می‌توانید با همان 1 ایده چه کارهای بزرگی را چه در کسب و کارتان و چه در زندگی انجام دهید که همین عامل باعث تغییر اساسی زندگی شما می‌شود.

خیلی از اوقات کتاب‌هایی که مطالب کمی برای من داشتند و یا فقط 1 ایده جدید را مطرح کرده‌اند، باعث شده که به وسیله همان یک ایده کارهایی را انجام دهم که یک سود عظیم و یا یک تغییر بزرگ در بخش‌های مختلف زندگی‌ام رخ دهد.

به عنوان نمونه وقتی که کتاب “گاو بنفش” نوشته ست گادین را مطالعه کردم، تمام مطالب کتاب برای من فقط یک ایده بود که اتفاقاً همان را در پشت جلد کتاب هم نوشته بود و خود نویسنده هم در بخش‌هایی از کتاب به این موضوع اشاره کرده بود اما همان یک نکته سر منشأ ایده‌های جدید بود که البته همان نکته به همراه معرفی کتاب را در فیلم زیر در برنامه‌ای که هر 2 شب 1 کتاب را در ماه مبارک رمضان معرفی می‌کردم، خدمت مخاطبین عزیزمان گفتم که شما هم اگر آن را مشاهده نکردید می‌توانید از بخش زیر آن را ببینید.

 

برای دریافت صوت و نقشه ذهنی و یا فیلم این کتاب می‌توانید روی عکس زیر کلیک نمایید

 

 

چگونگی مطالعه با احساس

اگر الآن با بنده موافق باشید که یکی از روش‌های خوب مطالعه، مطالعه با احساس است، خوب است چند نکته در خصوص این شیوه مطالعه را خدمت شما عرض کنم اما قبل از آن یک پیشنهاد دارم که درواقع مقدمه‌ای برای مطالعه با احساس است و آن اینکه حتماً یک دفترچه یادداشت جیبی برای خودتان تهیه کنید و روی آن را با نوشته‌ای که متوجه شوید این دفترچه برای ثبت “ایده‌ها و جملات ناب” است، همراهتان داشته باشید. همچنین بجای دفترچه هم می‌توانید از نرم‌افزار اندرویدی “Tick Tick” برای ثبت ایده‌ها و جملات نابی که از هرجایی دریافت می‌کنید، استفاده کنید.

خب با آماده کردن وسایل بالا شما الآن آماده استفاده از روش مطالعه با احساس هستید که کافیه فقط مطالعه هر کتابی را به هر شکلی که می‌توانید شروع کنید و سعی کنید که ایده‌ها و احساسات نویسنده را دریافت کنید و درگیر تک تک کلمات متن نباشید و به روانی مشغول دریافت نظرات نویسنده باشید و برخی از آنها را متناسب خودتان در دفترچه یا نرم‌افزار ثبت کنید و بعداً آن‌ها را اجرایی کنید.

به همین سادگی می‌توانید مطالعه با احساس داشته باشید، البته بهتر است چند نکته ضروری درباره این شیوه مطالعه را بدانید:

  • در این شیوه هیچ اجباری وجود ندارد که شما یک کتاب را تا انتهای آن مطالعه کنید.
  • هیچ اجباری هم در شروع مطالعه کتاب از ابتدای آن نیست و اصلاً بهتر است که گاهاً از فصل‌های بعدی شروع به مطالعه کنید که اصل موضوع بیان شده است و از مقدمات آن عبور کنید.
  • در هر جای کتاب که با جمله‌ای خاص روبرو شدید و احساس کردید که این جمله را خیلی دوست دارید، همان لحظه مطالعه را متوقف کنید و در دفتر جملات و ایده‌های ناب آن را وارد کنید تا بعداً بتوانید این جمله را بارها و بارها مرور کنید و لذت ببرید.
  • پس توجه کنید که اگر با چنین جملات دلچسبی مواجه شدید، مطالعه را ادامه ندهید و همان لحظه جمله را ثبت کنید و بعد از آن به ادامه مطالعه بپردازید.
  • در هر جای کتاب که ایده خاصی از جملات آن کتاب به شما منتقل شد و احساس کردید که این ایده می‌تواند برای شما خیلی مفید باشد، دوباره دست نگه دارید و مطالعه را متوقف کنید و همان لحظه ایده‌تان را به زبان خودتان در دفترچه ایده‌ها وارد نمایید.
  • دقت کنید که این ایده‌ها همیشه و در هرجایی برای شما نمایان نمی‌شود پس قدر آن‌ها را بدانید و در لحظه آن‌ها را صید کنید.
  • قرار نیست که شما کتاب را برای خلاصه کردن مطالعه کنید، بلکه بجای آن قرار است که خودتان در یادداشت‌هایی که از کتاب ثبت می‌کنید، متناسب با حال و وضعیت شما باشد نه اینکه صرفاً یک خلاصه‌ای از کتاب را بنویسید که شاید بعداً اصلاً آن خلاصه را هم نگاه نکنید.
  • توجه داشته باشید که این مطلب برای هر کتابی نیست و ما اینجا داریم برای کتاب‌هایی که غیر تخصصی و غیر درسی هستند و صرفاً برای یادگیری شخصی مطالعه می‌کنید، صحبت می‌کنیم و این نکات را نمی‌توان برای همه مطالعه‌ها استفاده کرد.
  • هر جایی از کتاب را که احساس کردید برای شما مفید نیست و یا مطلب خاصی برای شما ندارد را می‌توانید با سرعت از آن عبور کنید و یک نگاه گذرا به صفحات آن بیاندازید و با سرعت ورق بزنید تا به جایی برسید که احساس می‌کنید برای شما مفید است و باید آن را به صورت کامل مطالعه کنید.

 

یادگیری با احساس در هرجا

شما می‌توانید از این روش برای یادگیری در هر محیط آموزشی استفاده کنید به عنوان مثال در سمینارهای آموزشی، جلسات سخنرانی، کلاس‌های آموزشی و …

مثلاً اگر بخواهید از این تکنیک در سمینارها استفاده کنید به این صورت است که اصلاً تمام سمینار را قرار نیست که خلاصه کنید و نکات آن را یادداشت کنید، بلکه هر جایی که یک ایده جدید از مطالب سمینار برای خودتان یا کسب و کارتان به دست آوردید، بلافاصله با زبان خودتان آن را یادداشت کنید تا بعد از سمینار بتوانید با فرصت روی آن ایده فکر کنید و چگونگی استفاده از آن ایده را برای خودتان بدست آورید

 

خلاصه

پس به صورت خلاصه می‌توان گفت که یکی از بدترین شیوه‌های مطالعه برای کتاب‌های “غیر درسی و غیر داستانی) این است که شما یک کتاب را مطالعه کنید اما هیچ نکته کاربردی و ایده خاصی را در هر زمینه‌ای که می‌خواهد باشد دریافت نکرده باشیم و بدتر از آن این است که بعد از دریافت ایده‌های خوب، آن‌ها را عملی نکنیم

در واقعه اگر چنین اتفاقی برای ما رخ دهد شبیه یک فلش مموری هستیم که کتاب‌های زیادی را در آن کپی کردند اما هیچ سودی برای آن فلش مموری ندارد.

پس بجای اینکه مانند یک فلش مموری فقط حافظه‌مان را از متون کتاب‌های مختلف پر کنیم، می‌توانیم برای دریافت ایده‌ها و احساسات مطالعه کنیم و سعی کنیم که احساس نویسنده را از لابلای کلماتش بدست آوریم و همان احساس ناب و زیبا را متناسب خودمان استفاده کنیم.

بعد از مدتی که به این شکل مطالعه کنید، خواهید دید که چقدر عاشق مطالعه خواهید شد چون همیشه در حال یادگیری مطالبی هستید که می‌تواند به شکلی زندگی شما را متحول کند و همیشه در حال رشد هستید و این جزء عادت‌های شما می‌شود که بهتر است بدانید یکی از عادت‌های افراد ثروتمند و موفق، یادگیری دائمی‌شان است.

در آخر این را بدانید که اگر شما صدها ایده از یک کتاب هم بدست آورید ولی آن‌ها را اجرایی نکرده باشید، نه تنها هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت بلکه باعث ضررهایی هم می‌شود که فعلاً جای صحبت درباره آن موضوع در این بخش نیست، پس سعی کنید همیشه در کنار دریافت ایده، آن‌ها را اجرایی کنید تا ببنید که چطور زندگی‌تان تغییر خواهد کرد.

به این مطلب رای دهید
قبل از نوشتن نظر خود لطفا قوانین دیدگاه‌گذاری در مجموعه روش مطالعه را در این صفحه مطالعه کنید.

هیچ نظری وجود ندارد

× شما برای نظر دهی باید وارد شوید

در حال پردازش