سبد خرید 0

وبلاگ

سه راه عملی برای رهایی از کابوس‌های شبانه

سه راه عملی برای رهایی از کابوس های شبانه

در این مقاله می‌خواهیم به راه‌های رهایی از کابوس های شبانه بپردازیم، اما قبل از آن باید تعریف کنیم که اصلا منظورمان از کابوس چیست؟

 

تعریف ما از کابوس

کابوس یعنی هر خوابی که آن را دوست نداریم و یا حس خوبی نسبت به آن نداریم و با کلماتی مثل وحشتناک یا خواب بد از آن‌ها نام می‌بریم

با این تعریف، بسیاری از خواب‌هایی که می‌بینیم شاید جزء کابوس‌ها باشد (قرار نیست به درگیر ترجمه لفظی کلمات شویم و می‌خواهیم به معنیِ مورد نظر برسیم) پس ما اینجا بیان کردیم منظورمان از کابوس چیست و در ادامه می‌خواهیم به راه‌های عبور از این کابوس‌ها بپردازیم.

 

نتایج تحقیقات

جالب است بدانید:

تحقیقات نشان داده حدود 75 درصد از خواب‌هایی که یک شخص می‌بیند دارای احساسات، محتوا و یا تصاویر منفی است!

و در این تحقیقات اثبات شده است تقریبا اکثر افراد، حداقل یک بار در ماه خوابی می بینند که باعث می‌شود از شدت ترس یا ناراحتی، از خواب بیدار شوند!

ممکن است ما خیلی با این تحقیق موافق نباشیم و بگوییم: من 75 درصد خواب‌هایم اینطوری نیست. علت چیست؟

علت این است که اکثر این خواب‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن به فراموشی سپرده می‌شوند ولی اگر کسی مهارت یادآوری خواب‌ها را داشته باشد، می‌تواند ببیند که چقدر از این خواب‌ها می‌بیند.

نکته جالب دیگر در این تحقیقات این است که دیدن کابوس‌های شبانه رابطه معکوس با سن دارد؛ یعنی هرچه سن بالاتر برود، احتمال دیدن کابوس‌ها کمتر می‌شود و در دوران نوجوانی و جوانی این کابوس‌ها پررنگ‌تر هستند.

البته این‌ها تحقیقات علمی است که طبیعتا روی جمعیت محدودی اجرا شده و همیشه در همه‌جا استثناء وجود دارد؛ بنابراین نمی‌خواهیم بگوییم که به صورت مطلق اینطور است، اما گفته شده در اکثر موارد این موضوع صدق می‌کند.

 

دلایل ایجاد کابوس

برخی از مهمترین دلایل پدیدار شدن کابوس‌های شبانه در خواب، این موارد هستند:

  1. استرس و اضطراب در طول روز: اگر شما در طول روز تنش‌های زیادی داشته باشید و نتوانید آن‌ها را کنترل کنید، با همین استرس‌ها و تنش‌ها وارد خواب شبانه می‌شوید؛ با این کار، احتمال مشاهده کابوس‌ها بیشتر می‌شود.
  2. فیلم و بازی ترسناک: اگر اهل تماشای فیلم‌های ترسناک و یا انجام بازی‌های ترسناک هستید، جزء کاندید‌های اصلی کابوس‌ها هستید و مطمئن باشید بیشتر به سراغ شما می‌آیند.
  3. خوابیدن در جای ناراحت و سخت: اگر محل خوابیدن شما راحت نباشد، احتمال دیدن کابوس‌ها بیشتر می‌شود.
  4. دیر غذا خوردن: یکی از دلایل شایع کابوس، همین دیر غذا خوردن است؛ این کار علاوه بر ضررهای زیادی که به بدن شما می‌زند، احتمال دیدن کابوس‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.
  5. بیماری و مریضی: اگر خدایی نکرده، به شدت مریض باشید، مثلا براثر سرماخوردگی انقدر تب کنید که در منزل یا بیمارستان بستری شوید، احتمال مشاهده کابوس‌ها در این زمان هم افزایش پیدا می‌کند.

این موارد بخشی از مهمترین و شایع‌ترین دلایل ایجاد کابوس‌های شبانه است؛ اما قطعا داستان به اینجا ختم نمی‌شود و می‌تواند دلایل بیشتری هم داشته باشد.

 

راه‌های عبور از کابوس

اما می‌رسیم به بخش اصلی این مقاله، یعنی: راه‌های عبور از کابوس

به صورت کلی سه راه برای عبور از کابوس‌ها وجود دارد:

راه اول: کم کردن دلایل پدید آمدن کابوس‌ها

باید تا جایی که می‌توانیم از عوامل ایجاد کابوس‌ها جلوگیری کنیم. در اینجا ما می‌خواهیم لیست این عوامل را که قبل‌تر بیان کردیم را مجدد بیاوریم و کارهایی را مطرح کنیم تا با انجام آنها، از کابوس دیدن جلوگیری کنیم:

 

  1. استرس و اضطراب در طول روز: یکی از بهترین کارها این است که قبل از خواب، یک ریلکسیشن یا همان آرام‌سازی انجام دهیم و بعد بخوابیم. خیلی ساده، فقط کافیست چشمان‌مان را ببندیم و با نفس‌های عمیق تصور کنیم که تمام تنش‌ها و استرس‌های روزانه را که مثل یک دود سیاه در ذهن‌مان هستند، خارج می‌کنیم…تا جایی که ذهن‌مان سفیدِ سفید شود. سپس با چشمان بسته و نفس‌های عمیق، کل عضلات بدنمان را شُل می‌کنیم. البته می‌توانید این کار را به صورت مفصل به مفصل و قطعه قطعه انجام دهید. با همین کار ساده، می‌توانید جلوی اثرات تنش‌ها و استرس‌های روزانه را تا حد قابل قبولی بگیرید و با آرامش وارد خواب شوید.
  2. فیلم و بازی ترسناک: راه‌کار این مسئله خیلی ساده است، لطفا نبینید! بله، فیلم‌های ترسناک نبینید و بازی‌های ترسناک کامپیوتری هم انجام ندهید. اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید همچنان این کار را ادامه دهید پس باید کابوس‌های شبانه را هم با دل و جان بپذیرید.
  1. خوابیدن در جای ناراحت و سخت: تا جایی که می‌توانید، قبل از خواب محل خواب‌تان را بهینه کنید؛ بهینه کردن از کم کردن روشنایی هست تا داشتن بالشت، پتو، زیرانداز مناسب و…
  2. دیر غذا خوردن: حداقل دو ساعت قبل از خواب، هیچ وعده غذایی میل نکنید. اگر سعی کنید به این سبک زندگی عادت کنید، علاوه بر جلوگیری از کابوس‌ها، بدن سالم‌تری دارید و کیفیت خواب بسیار بالاتری را هم تجربه خواهید کرد.
  3. بیماری و مریضی: هیچ کس دوست ندارد مریض شود پس نمی‌گوییم مریض نشوید، بلکه می‌گوییم اگر مریض هم شدید سعی کنید تا جای ممکن کارهای قبلی را که گفتیم و دست شما است را انجام دهید تا مریضی کمتر بتواند در خواب شما اثر بگذارد.

 

راه دوم: نوشتن سناریو پایان خوب

اگر یک کابوس تکراری می‌بینید و همیشه با یک پایان ناراحت کننده و یا ترسناک مواجه می‌شوید، می‌توانید زمانی که بیدار هستید، مثل یک فیلم‌نامه‌نویس، سناریو پایان خوب برای این کابوس تکراری بنویسید و آن‌‌را در زمان بیداری به صورت کامل در ذهن‌تان تصویرسازی کنید تا به احتمال زیاد زمانی که در خواب آن‌را مجدد مشاهده کردید، با سناریو جدید خودتان که پایان خوبی دارد تمام شود!

 

راه سوم: استفاده از مهارت کنترل رویا در خواب

یکی از مؤثرترین راه‌های درمان کابوس‌، یادگیری و استفاده از مهارت کنترل رویا در خواب است؛ به این معنی که یاد بگیرید چطور در هنگام خواب دیدن متوجه شوید خواب هستید و ادامه خواب‌تان را با اراده خودتان پیش‌بروید!

کسانی که تجربه کنترل رویا در خواب داشته‌اند به راحتی توانسته‌اند به کابوس‌های خود غلبه کنند.

در ادامه متن ارسالی یکی از شرکت کنندگان در دوره آزمایشی کنترل رویا مجموعه روش مطالعه را برای شما قرار دادیم که توضیح دادند چطور با مهارت کنترل رویا توانستند با کابوس‌شان مبارزه کنند:

یه کنترل رویا داشتم. که خب شبیه سریال‌های اکشن و علمی تخیلی بود! اول بگم این مدت دوره خیلی کم فیلم اکشن علمی تخیلی دیدم در حد دوتا فیلم! خب برسیم به کنترل رویای من: توی یه کابوسی بودم که قبلا هم تجربش کرده بودم. فضاش و اتفاقی که درجریان بود واسم آشنا بود. یه موجودی داشت منو و برادرم و یه آدم ریز جثه‌ای که با ما بود رو شکار میکرد. ما توی حیات یه ساختمون  بودیم . یادم بود که تعدادمون خیلی بیشتر بود ولی این موجود که خیلی سریع هم بود، همه رو شکار کرده بود. من یه تیزی شبیه قمه دستم گرفتم (تا حالا قمه ندیدم ها)و داشتم با ترس این  ور و اونور توی هوا میچرخوندم. که یهو یاد نشانم افتادم و فهمیدم توی خوابم ا نشانه چی بود : من این سال ها به خاطر بیماری که دارم اصلا توانایی راه رفتن رو ندارم ولی اونجا من این ور و اونور فرار میکردم! وقتی فهمیدم توی خوابم یهو تصویر همه چیز داشت مات میشد ، فورا دستام رو بهم مالوندم تا برگردم توی خواب، که جواب داد  ! گفتم بهتره پرواز کنم تا اون موجود نتونه ما رو شکار کنه  ! وقتی بالاتر پرواز کریم یه لحظه پشت سرم رو نگاه کردم دیدم اون موجود از بیرون ساختمون از لا به لای درختا داره میاد سمت یه بلندی کنار دیوار حیات ، من که میدونستم این خوابه دیگه ترسی نداشتم ، گفتم دهنش رو سرویس میکنم که این همه منو ترسوند . همین حین که به سمت پایین میومدم اون موجود هم پرید بالا به سمتم تا منو بگیره ! اون چنگ انداخت منم با همون تیزی دستش رو قطع کردم . با هم گلاویز شدیم منم تندتند اون تیزی رو میکردم توی شکمش ! یکی هم زدم توی ران پاش ولی نمیخواستم قطعش کنم ، چون میخواستم بتونه فرار کنه که بیفتم دنبالش تا لونش رو پیدا کنم . (با خودم چه فکرایی میکردم اون لحظه )، خلاصه اون فرار کرد و منم پرواز کنان دنبالش میکردم تا بفهمم لونش کجاست و با این که لتو پارش کرده بودم چه سرعتی داشت . یه لحظه چشم چرخوندم گمش کردم. بیشتر اون دور وبر رو نگاه کردم . لونش رو پیدا کردم. که یهو ساعت گوشیم زنگ خورد و دیگه از خواب بیدار شدم.

 

زاویه جدید در مواجهه با کابوس‌ها

نکته مهم این است که شما با مهارت کنترل رویا قرار نیست فقط با کابوس‌های خودتان مبارزه کنید، بلکه می‌توانید آن‌ها را در آغوش بکشید و به عنوان بخش تاریک وجودتان آن‌ها را قبول کنید تا آن‌ها دیگر سراغ شما نیایند.؛ این ایده، متعلق به آقای چارلی مورلی(یکی از اساتید کنترل رویا) می‌باشد که در سخنرانی تِد خود ارائه کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم صحبت جذاب ایشان را در ادامه مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات تکمیلی بیشتری در زمینه کابوس ها بدست بیارید مطالعه این کتاب را پیشنهاد میکنیم.

با مهارت کنترل رویا فقط قرار نیست با کابوس‌ها مواجه شوید، بلکه این یکی از صدها کاری است که می‌توانید در فضای فوق‌العاده خواب انجام دهید؛ ما بخشی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید را در صفحه محصول کنترل رویا ارائه کرده‌ایم.

این مقاله برگرفته از دوره جامع کنترل رویا در خواب است.

اگر دوست دارید مهارت کنترل رویا را به صورت کامل و حرفه‌ای یاد بگیرید کافیست از دوره آنلاین ما با عنوان کنترل رویا در خواب استفاده کنید و بلافاصله بعد از تهیه محصول آموزش‌تان را شروع کنید و وارد دنیای جدیدی از زندگی‌ شوید؛ دنیایی که هر شب آن‌را می‌دیده‌اید، اما بدون هیچ استفاده‌ای!

مشاهده رایگان فیلم توضیحات محصول کنترل رویا

  • یک چک لیست یک صفحه‌ای با بیش از 40 دقیقه فیلم آموزشی
  • لینک دانلود فیلم توضیح کامل اجرای این چک لیست داخل جزوه pdf است
  • حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت

توجه: لینک دانلود این محصول برایتان ایمیل خواهد شد. لطفاً برای دریافت فایل، آدرس ایمیل معتبر وارد کنید.

قبل از نوشتن نظر خود لطفا قوانین دیدگاه‌گذاری در مجموعه روش مطالعه را در این صفحه مطالعه کنید.

هیچ نظری وجود ندارد

× شما برای نظر دهی باید وارد شوید

    در حال پردازش

    اعطای دسترسی

    ورود

    تعداد دستگاه های مجاز: 1 دستگاه

    آی پی ورودپلتفورممرورگرعملیات