وبلاگ

با GTD مدیریت زندگی بدون استرس را تجربه کنید

مقدمه

شاید خیلی از شما با واژه GTD آشنا باشید. GTD باعث می‌شود شما بتوانید مدیریت زندگی بدون استرس را تجربه کنید و احساس تسلط بر زندگی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم این واژه را در قالب یک مثال مفهوم‌شناسی کنیم و به تبیین ضرورت آن در زندگی بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

(به عنوان تصویر می‌توانید از اسلاید مربوط به این بخش استفاده کنید).

 

1. تصور کنید…

در این جا علاقه‌مندم بخشی از یک روز کاری خودم را با شما در میان بگذارم. فرض کنید در طول صرفا چند ساعت تمام سرفصل‌های زیر از ذهن من عبور کرده و من باید به تمام این‌ها رسیدگی کنم:

  • من باید تا فردا اجاره خانه را پرداخت کنم.
  • همسرم به من گفته است که امشب نان بربری بخرم.
  • سه روز دیگر تولد دوستم هست و من باید حتما به او تبریک بگویم و برایش کادو بخرم.
  • ساعت 9 امشب یک لایو آموزشی هست که من باید حتما تماشا کنم.
  • روغن ماشین تا دو روز دیگر باید عوض شود.
  • آیفون خانه خراب است و من باید با مدیر ساختمان این مسئله را در میان بگذارم.
  • دوره آموزشی که قصد خرید آن را دارم تخفیفش تا سه روز دیگر تمام می‌شود و من باید حتما آن را تهیه کنم.
  • آخر هفته اثاث‌کشی داریم و من باید با ماشین اثاث‌کشی هماهنگ کنم.
  • یکی از همکاران مجموعه تا یک‌ماه دیگر از مجموعه خواهد رفت و من باید فردی جایگزین برای او پیدا کنم.
  • و از همه مهم‌تر دایی من به خاطر بیماری سرطان فوت کرده و من باید حتما برای شرکت در مراسم ختم ایشان به کرمان بروم.

تمام این اندیشه‌ها و کارها فقط در چند ساعت در ذهن من خطور کرده و من باید همه این‌ها به ذهنم بسپارم و همه آن‌ها را انجام دهم. به‌نظر شما آیا انجام چنین کاری ممکن است؟

 

ظرفیت ذهن

2. ظرفیت ذهن خودآگاه…

متاسفانه باید بگویم نه! چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. چون ظرفیت ذهن خودآگاه ما 4 واحد با دو واحد خطا (یعنی یا دو واحد کمتر یا دو واحد بیشتر) می‌باشد و ما حداکثر 6 کار را می‌توانیم به صورت خودآگاه در ذهن خودمان بسپاریم و ذهن خودآگاه توانایی انجام کارهای بیشتر از این مقدار را ندارد.

 

3. اگر صرفا به ذهن خودآگاه اعتماد کنیم…

با توصیفاتی که بیان شد، اگر بخواهیم همچنان به ذهن خودآگاه اعتماد کنیم و با استفاده از قدرت ذهن خودآگاه کارهای خودمان را انجام دهیم، مشکلات زیادی خواهیم داشت؛ از جمله:

  • دچار فراموشی خواهیم شد. یا اصل کار را فراموش می‌کنیم، یا کاری که باید انجام دهیم، در مکان یا زمان مناسب انجام نخواهیم داد.
  • استرس خواهیم داشت. وقتی عواقب انجام نشدن کارها یا فراموشی آن را در ذهن مرور می‌کنیم، دچار استرس می‌شویم. تازه استرس فقط به همین جا محدود نمی‌شود. ما همواره نگران این هستیم که کارهای جدید پیدا نشوند و برنامه ما مختل نشود و همین مسئله باعث می‌شود احساس کنیم در زندگی کنترلی بر خودمان نداریم.
  • چرخه افزایش استرس در ما ایجاد و تقویت خواهد شد. محدودیت ذهن ناخودآگاه باعث فراموشی کارها می‌شود و فراموشی کارها برای ما استرس ایجاد می‌کند. خاصیت استرس این است که باعث می‌شود کارهای بیشتری را فراموش کنیم (برای این مسئله کافی است زمانی که می‌خواهید در جلسه امتحان حاضر شوید به خاطر بیاورید. استرس خیلی‌وقت‌ها باعث می‌شود سؤالاتی را که حتی مطالعه کرده ‌بودید فراموش کنید) و اگر این مسئله با اضافه شدن کارهای جدید همراه شود، چرخه افزایش استرس را شکل خواهد داد. خلاصه متن بیان شده را می‌‌توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

چرخه افزیش استرس

ریشه همه مشکلات این است که ما می‌خواهیم همه کارها را در ذهن خودمان نگه داریم.

 

ترمینال

4. GTD، مدیریت زندگی بدون استرس

یک شخصی به نام دیوید آلن راهکاری برای رهایی از مشکل بالا را مطرح کرده که در اصطلاح به آن GTD گفته می‌شود. GTD در یک کلام یعنی مدیریت زندگی بدون استرس و شما هنگامی که بتوانید از این روش استفاده کنید، می‌توانید احساس تسلط بر زندگی داشته باشید و از مراحل مختلف زندگی لذت ببرید.
GTD در حکم یک هارد اکسترنال عمل می‌کند و به شما این فرصت را می‌دهد که بتوانید همه کارهای روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالانه و حتی کارهایی که فعلا نباید انجام دهید را در این هارد اکسترنال بریزید و پردازش کنید. GTD یا مدیریت زندگی بدون استرس ویژگی‌های زیر را دارا است:
⦁ همیشه در دسترس است.
⦁ قابلیت زمان‌بندی دارد.
⦁ انعطاف‌پذیری بالایی برای تغییر دارد.
⦁ هیچ‌وقت فراموش شدنی نیست
و …
GTD یا مدیریت زندگی بدون استرس، سیستم انجام کارها است و اگر ما کار را به معنای تغییر هر چیز توسط خود تعریف کنیم، GTD سیستمی خواهد بود که باعث می‌شود ما بتوانیم زندگی خود را متناسب با اهداف و آرمان‌های خودمان تغییر دهیم.

 

5. مراحل GTD به زبان ساده

GTD یا مدیریت زندگی بدون استرس به صورت کلی از سه مرحله تشکیل شده است که عناوین کلی این مراحل را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. (اسلاید مراحل سه‌گانه در این بخش قرار گیرد).

 

سخن پایانی

این مقاله بخش کوچکی از اولین جلسه دوره مدیریت اوقات و زندگی است و رسالت دوره این است که با استفاده از مباحث:
⦁ شناخت مزاج‌ها
⦁ انجام کارها بدون استرس (GTD)
⦁ سیستم مدیریت زمان با اوقات پنجگانه (برداشتی از تعقیبات پنجگانه حضرت زهرا (س))
و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، برنامه‌ای جامع برای مدیریت اوقات و زندگی به شما ارائه دهد.
با محصول مدیریت اوقات و زندگی شما تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد از مدیریت زمان و انجام کارها خواهید داشت که مطئمناً زندگی شما به قبل و بعد از یادگیری این محصول تقسیم می‌شود.
برای آشنایی بیشتر و ثبت‌نام در دوره آنلاین مدیریت اوقات و زندگی اینجا را کلیک کنید.

4.2/5 - (5 امتیاز)
قبل از نوشتن نظر خود لطفا قوانین دیدگاه‌گذاری در مجموعه روش مطالعه را در این صفحه مطالعه کنید.

هیچ نظری وجود ندارد

× شما برای نظر دهی باید وارد شوید

در حال پردازش