وبلاگ

هفت گام برای یادگیری هر چیزی در 48 ساعت

در ادامه 7 گام برای یادگیری هر چیزی در 48 ساعت را می‌توانید مشاهده کنید.

پایه این 7 گام بر حفظ و به خاطر سپاری است و در اینجا فقط به معرفی این 7 گام به شکل کلی می‌پردازیم و برای بخش به خاطر سپاری و تکنیک‌های حفظ در انتهای این مقاله یک کتاب معرفی می‌کنیم.

 

1- جمع‌آوری منابع و ابزارها (حداکثر تا 3 ساعت)

در اینجا انتخاب می‌کنید که چه مهارتی را می‌خواهید یاد بگیرید و سپس به جمع‌آوری تمامی منابع و ابزارهای مورد نیاز برای یادگیری آن مهارت می‌پردازید.

مثلاً اگر می‌خواهید یک زبان را یاد بگیرید در اینجا کتاب‌ها، صوت‌ها، سایت‌ها و نرم‌افزارها می‌تواند جزء لیست منابع و ابزارهای شما باشد و حتی پیدا کردن یک شخص مسلط به آن زبان برای صحبت کردن با او را جزء لیست ابزارها قرار دهید

در پرانتز می‌گویم که الآن با وجود شبکه‌های اجتماعی پیدا کردن یک شخصی که به همان زمان مورد علاقه شما صحبت می‌کند کار دشواری نیست.

ما در اینجا فقط به عنوان نمونه یادگیری زبان را مثال زدیم ولی این مراحل برای هر مهارت دیگری هم قابل استفاده است.

 

2- انتخاب شیوه به خاطر سپاری (حداکثر تا 2 ساعت)

بعد از اینکه تمام منابع را جمع‌آوری کردید الآن باید یک یا چند شیوه برای به خاطر سپاری مطالب انتخاب کنید که ما در اینجا قصد معرفی تمام راه‌های به خاطر سپاری را نداریم اما می‌توانید از کتابی که در انتهای مقاله معرفی شده استفاده نمایید تا بتوانید متناسب با هر یادگیری، شیوه به خاطر سپاری آن را هم بلد باشید و از آن استفاده کنید.

 

3- اولویت‌بندی منابع و ابزارها (حداکثر تا 1 ساعت)

بعد از انتخاب شیوه به خاطر سپاری نوبت به این می‌رسد که منابعی را که برای یادگیری مهارت انتخاب کرده بودید را متناسب با شیوه انتخاب به خاطر سپاری مرتب و جایگذاری کنید.

مثلاً اگر راه‌برد شما این است که 1500 جمله از زبان فرانسه را حفظ کنید، الآن باید مطمئن شوید که تمام این 1500 جمله آماده هستند و به شکلی ساده در دسترس شما است.

اگر این چنین نیست پس در اینجا باید تمام منابع جمع‌آوری شده را بررسی کنید و جملات فرانسوی را در یک فایل ساده مثل ورد جمع آوری (کپی پیست) کنید تا به راحتی بتوانید به این 1500 جمله دسترسی داشته باشید و مراحل به خاطر سپاری را اجرا کنید.

 

4- ایجاد پاسخگویی (حداکثر تا 1 ساعت)

مهم است که اطرافیان و نزدیکان‌تان را مطلع کنید که قصد یادگیری این مهارت را دارید و این مراحل را باید انجام دهید، با این کار در واقع دیگران مشوق شما می‌شوند و همینکه می‌دانید بعد از چند روز از شما می‌پرسند که آیا به مهارت مورد نظر رسیدی یا نه؟ خود این اتفاق باعث یک انگیزه و محرکی قوی برای به پایان رساندن کار است.

اگر شما فقط به خودتان قول دهید و هیچ‌کس دیگری هم از این ماجرا اطلاعی نداشته باشد احتمال اهمال کاری بسیار زیاد است و شاید هیچ‌وقت این کار را به پایان نرسانید.

در واقع در این مرحله خودتان را به اجبار پاسخگوی دیگران قرار می‌دهید و بعد از یک مدت مشخص باید نتیجه کار را اعلام کنید.

 

5- به خاطر سپاری (حداکثر تا 30 ساعت)

بعد از انجام تمام مراحل قبل الآن زمان این رسیده که به خاطر سپاری را شروع کنید و اگر کارهای قبل را انجام داده باشید الآن برای شروع کار هم با انگیزه هستید و هم اینکه به سادگی می‌دانید که چه کاری باید بکنید و چه مطالبی را به چه روشی به خاطر بسپارید.

بهتر است که در هنگام شروع از مطالب کم و ساده برای به خاطر سپاری شروع کنید تا کم کم بتوانید به بخش‌های سخت و بزرگ برسید.

اگر از همان ابتدا با بخش‌های سخت و طولانی شروع کنید احتمال اینکه در اواسط کار کلاً از کار منصرف شوید بسیار زیاد است لذا از کم شروع کنید.

 

6- مرور (حداکثر تا 1 ساعت)

بعد از بخاطر سپاری تمام مطالب زمان این است که به عقب برگردید و کارتان را مرور کنید

البته زمان‌های مرور هم طبق لیست زیر است

یک ساعت بعد

یک روز بعد

یک هفته بعد

یک ماه بعد

سه ماه بعد

شش ماه بعد

یک سال بعد

به این نکته توجه کنید که زمان‌های مرور بسیار کوتاه هستند چون اگر طبق زمان‌های مرور پیش‌روید طبیعتاً مطالب زیادی برای یادگیری مجدد ندارید و با مرورهای کوتاه تمامی مطالب حفظ شده، تثبیت می‌شوند.

 

7- تمرین و بکارگیری (حداکثر تا 10 ساعت)

بعد از اینکه مطالب را حفظ کردید و به کار بستید الآن زمان این است که یک بازخورد واقعی از کار خودتان دریافت کنید

مثلاً اگر مهارت یادگیری زبان فرانسه را انتخاب کرده باشید بهتر است که خودتان را در موقعیتی قرار دهید که به زبان فرانسه صحبت می‌کنند و ببنید آنجا می‌توانید به درستی از مهارت و حفظیات خودتان استفاده کنید یا نه؟

در اینجا متوجه می‌شوید که چه نقص‌هایی دارید و باید روی چه مواردی بیشتر متمرکز شوید و آنها را مرور داشته باشید

شما باید تمام مشاهدات خودتان را از بازخوردی که دریافت کردید را یادداشت نمایید مثلاً یادداشت کنید که آیا به صورت کامل می‌توانید صحبت کنید؟ کدام مطالب کاربرد داشت؟ چه چیزی اصلاً کاربرد ندارد؟ و … که باید همه این مطالب را یادداشت کنید تا بتوانید بعداً این موارد را برطرف نمایید.

 

معرفی کتاب

مطالب این مقاله از کتاب How to learn almost anything in 48 hours گرفته شده و در همین کتاب شیوه‌های به خاطر سپاری انواع مطالب را آموزش داده که اگر علاقه‌مند هستید مهارت‌های زیادی را در مدت زمان کوتاهی یاد بگیرید می‌توانید این کتاب را مطالعه کنید و تکنیک‌های به خاطر سپاری را در این هفت گام استفاده کنید.

 البته اگر با تکنیک‌های به خاطر سپاری آشنا هستید و یا در منابع دیگر مطالعه می‌کنید باز هم می‌توانید از این 7 گام برای یادگیری هر مهارتی در 48 ساعت استفاده کنید.

به این مطلب رای دهید
قبل از نوشتن نظر خود لطفا قوانین دیدگاه‌گذاری در مجموعه روش مطالعه را در این صفحه مطالعه کنید.

هیچ نظری وجود ندارد

× شما برای نظر دهی باید وارد شوید

در حال پردازش