وبلاگ

حافظه و ذهن ناخودآگاه

در این مقاله می‌خواهیم کمی درباره ذهن ناخودآگاه از زاویه حافظه مطالبی را مطرح کنیم

ابر بیوکامپیوتر شما

در حالی‌که نسل فعلی قدر کامپیوتر‌های شخصی را نمی‌دانند، قابلیت‌های آن بعضی از ما را که با یکی از آنها بزرگ نشده‌ایم متحیر می‌کند. ما به خاطر عملکرد سریع آن در یک چشم به هم زدن، حافظه‌ی عظیم و توانایی استفاده از بسیاری از برنامه‌های پیچیده به صورت همزمان، متحیر هستیم. به همان اندازه که یک کامپیوتر شخصی تأثیر گذار است، ذهن ناخودآگاه شما بسیار بهتر از هر کامپیوتری است که شما بتوانید خریداری کنید.

 

استفن هاوکینگ، در اثرش به نام عالم در یک پوست فندق، می‌گوید “کامپویترهای فعلی در توان محاسباتی تنها از مغز یک کرم خاکی حقیر پیشی می‌گیرند” مغز شما میلیون‌ها بار بهتر از مغز یک کرم خاکی است.

 

مغز شما بیشتر از آن که شما بتوانید استفاده کنید حافظه دارد و ماوما کار می‌کند، به جز زمانی‌هایی که ذهن خودآگاه شما با آن تداخل ایجاد کند. آن برخلاف هر کامپیوتر ساخته شده‌ای، هم دارای انرژی الکتریکی است و هم شیمیایی. اطلاعات در طول عصب‌ها از طریق تکانه‌های الکتریکی حرکت می‌کنند و توسط مکانیزم‌های شیمیایی از روی سیناپس‌ها پرش می‌کند. ضمیر ناخودآگاه شما یک بیوکامپیوتر است. بیوکامپیوتر شما با تعداد بی‌شماری برنامه‌های پیچیده پر شده است. بیشتر آنها برای زنده ماندن و زندگی کردن در دنیا ضروری هستند. ما قدر هزاران برنامه از آن را نمی‌دانیم، مانند راه رفتن، دویدن، توقف کردن و نوشیدن یک لیوان آب. از طرفی، بسیاری از برنامه‌های ما منسوخ و مخرب هستند، مانند بی‌حوصلگی، پرخوری و کج خلقی.

حالا در ادامه می‌خواهیم یکی از جنبه‌های بیوکامپیوتر ذهن ناخودآگاه شما را بررسی کنیم

 

ذخیره‌ی اطلاعات

حافظه در ذهن خودآگاه شما کوتاه مدت و محدود است. آزمایشات نشان می‌دهند که بیشتر مردم نمی‌توانند بیش از هفت رقم را در یک زمان به خاطر بیاورند.

 

برعکس، حافظه در ذهن ناخودآگاه شما واقعاً نامحدود است. یک کمدین با طعنه گفته است، “حافظه چیزی است که با آن فراموش می‌کنید” این هوشمندانه است اما درست نیست. هر منظره، صدا، لمس، بو و احساسی که از زمان تولد تا به حال تجربه کرده‌اید در حافظه‌ی شما هست.

اگر برخی حقایق را نمی‌توانید به خاطر بیاورید، حافظه‌ی خودتان را سرزنش نکنید زیرا حقیقت اینجاست قوه‌ی یادآوری خودتان را سرزنش کنید.

 

ظرفیت ذخیره‌سازی مغز

ظرفیت ذخیره‌سازی مغز شما بیشتر از چیزی است که تا به حال استفاده کرده‌اید. هر خاطره یک مسیر در مغز شما ایجاد می‌کند. گوینده‌ یک مستند درباره‌ی فضاهای خالی مغز در شبکه PBS اظهار کرد که مسیرهای خاطره در مغز شما بیشتر از تمام اتم‌هایی است که در عالم وجود دارد! اگر مسیرهای مغزتان را شمرده و برای هر یک عددی  روی یک اتم بنویسید، به اندازه‌ی کافی اتم در عالم هستی وجود نخواهد داشت!

 

اگر هر ثانیه در یک طول عمر هفتاد ساله، 10 حقیقت جدید را بپذیردید، شما حدود 22000000000 اطلاعات کسب خواهید کرد. با این حال ظرفیت حافظه‌ی شما حدود 22000000000000000000000000000000 بیت اطلاعات است.

زمانی یک نفر تخمین زد که کل شبکه‌های تلفنی دنیا می‌تواند در یک ناحیه از ذهن شما به اندازه‌ی یک نخود فرنگی ذخیره شود.

 

در سال 1950 دکتر وایلدر پنفیلد بیمارانی را که بدون بیهوشی تحت عمل مغز قرار می‌گرفتند را مورد بررسی قرار داد. وقتی بخش‌های خاصی از مغز آنها با پایه‌ی الکتریکی تماس پیدا می‌کرد، بیماران همه چیز، هر منظره، بو، بافت و مزه را درباره‌ی یک اتفاق خاص در زندگی‌شان، به یاد می‌آوردند.

 

چندین مثال از قابلیت‌های حافظه‌:

  • ویلیام جیمز وقتی 90 سالش بود، 12 جلد از کتاب بهشت گمشده‌ی جان میلتون را در یک ماه حفظ کرد زیرا فکر می‌کرد حافظه‌اش رو به زوال است.
  • ناپلئون توانست از هزار نفر از سربازانش با نام کوچک خوشامد گویی کند.
  • جیمز فازلی یک سیاستمدار در دوره‌ی رزولت توانست از 50000 نفر با نام کوچک خوشامدگویی کند.
  • آتورو تسکانینی توانست تمام نت‌های تمام آلات موسیقی 100 اپرا و 250 سمفونی را به یاد بیاورد

 

این مقاله برگرفته از کتاب غول درون نوشته هری کارپنتر است.

اگر علاقه‌مند مطالعه با ذهن ناخودآگاه هستید پیشنهاد می‌کنیم محصول زیر را مشاهده کنید:

1/5 - (1 امتیاز)
قبل از نوشتن نظر خود لطفا قوانین دیدگاه‌گذاری در مجموعه روش مطالعه را در این صفحه مطالعه کنید.

2 نظر

× شما برای نظر دهی باید وارد شوید

در حال پردازش